Petr Zelenka
ŽÁBY


Motto: „Prezident Havel byl rekvík.“


PETR ZELENKA

Dramatik, scenárista, filmový a divadelní režisér. Vystudoval scenáristiku a dramaturgii na FAMU v Praze.

Jako režisér debutoval v roce 1993 fiktivním dokumentem o punkové skupině Visací zámek.

Jeho filmová tvorba patří mezi nejvýznamnější počiny současné české kinematografie, většina snímků získala prestižní česká i zahraniční umělecká ocenění.

Jeho hraný debut Knoflíkáři získal hlavní cenu na festivalu v Rotterdamu, za filmy Rok ďábla (2002) a Příběhy obyčejného šílenství (2005) získal hlavní ceny na festivalech v Karlových Varech a v Moskvě.

Na jaře 2020 se publiku představila jeho filmová novinka Modelář.

V divadle debutoval Petr Zelenka jako autor i jako divadelní režisér v roce 2001 v Dejvickém divadle inscenací Příběhy obyčejného šílenství. Hra získala v roce 2001 prestižní cenu Nadace Alfréda Radoka, v roce 2005 měla premiéru její úspěšná filmová verze. Text hry byl dále inscenován asi v šedesáti dalších divadlech po celém světě.

V roce 2005 měla v Dejvickém divadle premiéru hra Teremin. Ivan Trojan za titulní roli získal cenu Divadelních novin. Dalšími významnými divadelními tituly Petra Zelenky jsou hry Očištění (na objednávku slavného Starého divadla v Krakově), Ohrožené druhy (Národní divadlo), významná je i jeho spolupráce s Jihočeským divadlem, které uvedlo inscenaci Job Interviews a dva tituly na Otáčivém hledišti v Krumlově – Pes baskervillský a Da Vinci. V roce 2022 režíroval svou hru Beckham v divadle Studio DVA.

V roce 2012 se Petr Zelenka jako dramatik i režisér vrátil do Dejvického divadla se svou hrou Dabing Street, podle níž v roce 2018 napsal a režíroval stejnojmenný seriál pro Českou televizi. V roce 2018 měla premiéru inscenace Elegance molekuly. Pátou inscenací a zároveň hrou napsanou přímo pro DD byla hořká komedie Fifty, která měla premiéru v prosinci 2022 a v prestižní anketě divadelních kritiků získala hned dvě ceny. Petr Zelenka za poprvé uvedenou českou hru a Ivan Trojan za mužský herecký výkon.

Zelenkovy hry byly přeloženy do mnoha světových jazyků a řada z nich se v zahraničí dočkala i svého knižního vydání – mj. v prestižní francouzské edici Les Solitaires Intempestifs.


IVAN TROJAN

Ivan Trojan po absolvování pražské DAMU v roce 1988 nastoupil do prvního angažmá v Realistickém divadle, kde se poprvé setkal s Miroslavem Krobotem při práci na inscenaci Merlin aneb Pustá zem.

Později hrál v Divadle na Vinohradech, kde vytvořil mimo jiné postavy Romea, Ivana v Bratrech Kramazových nebo nezapomenutelného Kamila v legendární inscenaci Jiřího Menzela Brouk v hlavě.
Od roku 1997 je jeho domovskou scénou Dejvické divadlo. Jeho první rolí zde byl Profesor Maillard v Krobotově adaptaci povídky E. A. Poea Utišující metoda, následoval Hejtman v Gogolově Revizorovi (režie Sergej Fedotov) a první nominace na Cenu Thálie. Tu o dva roky později získal za titulní roli v Krobotově adaptaci románu I. A. Gončarova Oblomov.

S Petrem Zelenkou spolupracuje dlouhodobě, poprvé v roce 2001 ztvárnil hlavní roli Petra v jeho divadelním debutu Příběhy obyčejného šílenství, v roce 2005 byl za tutéž roli ve filmové adaptaci oceněn Českým lvem.

Za hlavní roli ve filmu Petra Zelenky Karamazovi byl na Českého lva nominován za rok 2008.

S výjimkou inscenace Dabing Street hrál stěžejní role ve všech Zelenkových inscenacích v Dejvickém divadle, naposledy Davida Prebingera v inscenaci Fifty. Za tento herecký výkon byl oceněn Cenou divadelní kritiky a nominován na Cenu Thálie.

V Dejvickém divadle nastudoval bezmála třicet zásadních postav, z nichž mnohé byly oceněny prestižními divadelními cenami. Kromě již zmíněných ocenění je rovněž laureátem Ceny divadelní kritiky za roli Boha v inscenaci Ucpanej systém a za roli Andrewa Maxwella v inscenaci Vzkříšení se dočkal Ceny Divadelních novin.

Významné úspěchy zaznamenal také jako filmový herec, je sedminásobný držitel výroční ceny České filmové a televizní akademie Český lev, věnuje se také rozhlasové a televizní herecké práci.

Jeho režijním debutem byla inscenace Zásek v roce 2015, již odborná veřejnost ocenila nominací na Cenu divadelní kritiky v kategorii nejlepší poprvé uvedená česká hra roku. Zatím posledním režijním počinem Ivana Trojana je inscenace Vina?, která měla v Dejvickém divadle premiéru v roce 2021.


OLGA ŠUBRTOVÁ

Dramaturgyně, rodačka z Českých Budějovic a absolventka DAMU, se původně věnovala rozhlasové režii. Od roku 1998 pracuje jako dramaturgyně Jihočeského divadla.

Pro soubor této scény napsala společně s Martinem Glaserem řadu divadelních her (Blackout, Muž sedmi sester, Ženy Jindřicha VIII., Dekameron, aj.). Jako spoluautorka a dramaturgyně spolupracuje od roku 2015 také s režisérem Petrem Zelenkou. Pro Otáčivé hlediště v Českém Krumlově společně zdramatizovali román Arthura Conana Doyla Pes baskervillský, v létě 2021 se tamtéž uskutečnila premiéra jejich původní hry Da Vinci. Jako dramaturgyně spolupracovala s dalšími českými divadly (Dejvickým divadlem, Švandovým divadlem, Národním divadlem Brno, Studiem DVA aj.).


NIKOLA TEMPÍR

Scénograf, vystudoval obor Scénické techniky na Střední uměleckoprůmyslové škole a následně scénografii na DAMU.

Velkou část jeho práce tvoří divadelní scénografie, věnuje se však i filmu, výstavnictví či interiérovému designu. Nevyhýbá se alternativním scénám (MeetFactory, Studio Ypsilon, Divadlo Na zábradlí, HaDivadlo, Komorní scéna Aréna atd.) ani tradičnějším prostorům (ND v Praze, ND Brno, ND moravskoslezské, Vinohradské divadlo, Klicperovo divadlo, Jihočeské divadlo, Divadlo F. X. Šaldy, Divadlo J. K. Tyla atd.). Z filmových projektů jmenujme např. filmy Modelář, Hodinový manžel, Indián nebo seriál Pan profesor.

Od r. 2012 působí jako asistent na katedře scénografie DAMU. Jeho nejčastější režijní kolegové jsou Petr Zelenka, Braňo Holiček, Tomáš Svoboda, Miroslav Hanuš, David Šiktanc a Jan Frič.


KATARÍNA HOLLÁ

Kostýmní výtvarnice, vystudovala scénografii na pražské DAMU. Přestože má za sebou kostýmní návrhy k více než dvěma stovkám inscenací, nebyla nikdy v trvalém angažmá. Spolupracuje nebo spolupracovala s řadou významných režijních osobností (Ondřej Sokol, Jakub Špalek, Alice Nellis, Lucie Bělohradská, Jana Kališová, Roman Polák a další) na mnoha scénách českého a slovenského divadla (mimo jiné ND v Praze, ND Brno, Slovenské národní divadlo, divadlo Astorka, Činoherní klub, Studio DVA a řada dalších).

V současnosti nejčastěji spolupracuje s režiséry Michalem Vajdičkou a Ondrejem Spišákem. Kostýmy navrhovala rovněž v zahraničních divadlech.

Je také vyhledávanou a oceňovanou výtvarnicí filmových kostýmů, za svou tvorbu obdržela mimo jiné Českého lva za film Hořící keř nebo slovenské Slnko v sieti (filmy Cigán a Služobníci).

Působí také jako pedagog na katedře scénografie DAMU.